Monday, March 21, 2011

@__Matahari Makhluk Allah__@


Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenamnya dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam dan pada sebelah-sebelah siang supaya engkau redha (dengan mendapat sebaik-baik balasan). Surah Taha Ayat 130
Matahari 
Matahari adalah unit terbesar dari sistem tata suria kita. Matahari sangatlah panas dan mengandung gas yang selalu terbakar. Di permukaannya selalu terjadi ledakan bagaikan jutaan bom atom yang dijatuhkan tiap waktu. Ledakan ini menghasilkan lidah api raksasa yang ukurannya 40 atau 50 kali lebih besar dari bumi kita.  Namun ia tetap tunduk kepada perintah Allah Swt. 
"Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu, dan bintang-bintang dikendalikan dengan perintahNya. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang mengerti." (Surah An-Nahl Ayat Ke-12)
Allah telah menciptakan jarak yang sempurna antara bumi dan matahari. Apabila jarak matahari lebih dekat dengan kita, maka semua yang ada di bumi akan menguap dan terbakar. Begitu juga, apabila jaraknya lebih jauh dari saat ini, maka semua daerah akan tertutupi ais. Dengan begitu, tentu saja, kehidupan akan mustahil
Photo by: Annamir
Matahari Terbit Dari Arah Timur dan kesan Effect "Sundog"
Ketika ayat al-Quran diturunkan, manusia belum mempunyai teleskop atau alat saintifik untuk membuktikan matahari itu berputar dan beredar dalam orbitnya. Ini membuktikan bahawa Al-Quran itu adalah perkataan (kalam) Tuhan (Allah SWT).
Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui(Surah Yasin Ayat ke-38)
(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak dapat mendahului bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.(orbit) (Surah Yasin Ayat ke-40)

No comments:

Post a Comment