Friday, December 16, 2011

BILA KAMU MEMAAFKAN....KAMU (JIWAMU) HIDUP....

KEMAAFAN bukan utk yg lemah. Keupayaan utk memaafkan orang berbuat salah kpd kamu itu adalah mercu kpd keyakinan dan kekuatan rohani. Apabila kamu memaafkan, kamu akan tumbuh (bagaikan benih yg tumbuh), hatimu mulai sembuh, sakit belakang kembali tegak...matamu terang lalu bisa kembali menyuluh pandangan laluan di hadapan. MARAH adalah penyakit rohani, namun bila kamu memaafkan maka jiwa kamu hidup.

Memang benar...ia bukan mudah. Pernah ada tikanya, sy terpaksa berdepan dgn manusia yg amat kuat menurut nafsu ammarahnya dan memperlakukan sy serta keluarga begitu buruk sekali, sy masih ingat betapa sukarnya membayangkan imej org itu di minda lalu berkata, " Saya maafkan awak. " Ianya bagaikan suatu igauan dlm beberapa hal. Namun setelah sy melakukannya, sy merasai bagai sesuatu cengkaman yang terlepas dari dada, dan kelopak mata ini mulai hangat kerana mengalirnya si air mata disertai kuntum2 senyum di wajah ini. Subhaanallah.

Tak kira sama ada di pihaknya itu patut dimaafkan atau sebaliknya. Kemaafan itu umpama HADIAH yg kamu berikan kpd diri kamu sendiri. Jika seseorang telah melukaimu, usah risau dgn tertunggu-tunggu bila sipolan tu nak minta maaf atau mendengar penjelasannya, kaedah yg TERBAIK bagi meneruskan hidup kamu adalah dengan menghulurkan KEMAAFAN. Menyimpan perasaan berbuku-buku bagai untaian rantai yg melilit hati sanubari, tetapi KEMAAFAN itu akan memecahkan memutuskan rantaian itu lalu melepaskan dia beserta rasa kemarahan di hati.

Firman Allah,

" JADILAH PEMAAF DAN SURUHLAH ORANG MENGERJAKAN AMAL MAKRUF, SERTA JANGAN PEDULIKAN ORANG2 YANG BODOH." ( Surah Al-A'raf, Ayat 199. )

Dengan kata lain kita terus beristiqomah untuk hidup dalam kemaafan sedia memaafkan, tp kpd mereka itu yg ego dan bersikap pasif tak tentu haluan itu bagai dibelenggu kebodohan itu tinggalkan sahaja mereka. Carilah pergilah kpd hamba2 Allah yg kuat beri sokongan, "supportive", baik hatinya. Jangan sesekali menyimpan perasaan, maupun dendam di hati. Tatkala kamu meletakkan kepala ke batal tidurlah dlm ketenangan dan INSYAALLAH kamu akan bangkit dlm suasana yg menenangkan menyegarkan.

No comments:

Post a Comment